Yosemite Nemzeti Park (USA)
2014. augusztus 24. írta: lehoczkim

Yosemite Nemzeti Park (USA)

A kaliforniai Yosemite Nemzeti Park tökéletes hely a legek szerelmeseinek. Megtalálják itt a világ legnagyobb élőlényeit, amelyek egyébként a legöregebbek toplistájára is felférnek 3000 év körüli korukkal. Itt van Észak-Amerika legmagasabb vízesése, és a Föld leghatalmasabb gránittömbje is. Edzettebbek meg is mászhatják, de kezdők is bőven találnak megfelelő kihívást az összesen 1350 kilométernyi túraútvonalon az Egyesült Államok harmadik legöregebb nemzeti parkjában, amely ráadásul idén ünnepli a világörökségi listára felkerülésének 30. évfordulóját.

IMG_04334.jpg

Kilátás a völgyre a Yosemite-vízesés tetejéről

A nemzeti park 3000 km2 területet foglal el, de az ide látogató, évente több mint 3,5 millió turista leginkább a központi részének számító a Yosemite-völgy környéken mozog. A völgyet egy vastag, jégkorszaki gleccser hozta létre a Sierra Nevada gránit kőzetében utat vágva magának. A túraútvonalak jelentős része is innen indul. Márpedig a látvány mellett a változatos túraélmények miatt érdemes még igazán idelátogatni! 

A park két legismertebb hegye az El Capitan és a Half Dome. Előbbi a világ legnagyobb gránitsziklája, 2307 méter magas, és a szinte teljesen függőleges sziklafalával a sziklamászók és a bázisugrók egyik kedvenc célpontja. A másik összetéveszthetetlen hegy a 2694 méter magas Half Dome, mely a völgy irányából az eróziós folyamatok miatt csak egy függőleges sziklafal, a másik oldala viszont megmaradt kupola alakú, innen az elnevezése. (Half dome = fél kupola.) Látványa a völgyből induló túrák nagyobb részében felbukkan valamelyik szakaszon, és Yosemite igazi ikonjává vált az évek alatt.

IMG_04582.jpg

Észak-Amerika legmagasabb vízesései a Yosemite Nemzeti Parkban vannak 

Az El Capitan gránitszikla rekordmérete mellett a park vízesései is helyet biztosítanak ennek a világörökségnek a legek listáján. A Yosemite-vízesés 739 méter magasságával Észak-Amerika rekordere, a Ribon-vízesés pedig a töréspont nélkül leghosszabban lezúduló víztömeg. Utóbbi 491 métert zuhan egyenesen.

A Kaliforniában élő 7000 növényfajnak 20%-a felfedezhető a Yosemite Nemzeti Parkban, köztük is találni rekordert: Az óriás mamutfenyőt tartják a világ legnagyobb élőlényének, aminél magasabb ugyan létezik, de átmérőjét is figyelembe véve, össztömegében már tényleg verhetetlen. A legöregebb ismert példányát több mint 3200 évesre becsülik. Akár kilencven méter fölé is megnőhet.

P1150128.jpg

A világ legnagyobb élőlényei

A Yosemite Nemzeti Park legdélebbi részének számító Mariposa Grove-ban több száz mammutfenyőt találunk, közülük kettő is rajta van a világ 30 legmagasabb óriás fenyőjének listáján. A park legöregebb példánya a formája miatt Grizzly Giantnek elnevezett fa. Grizzly medvék egyébként nincsenek erre, viszont 300-500 közé teszik a parkban élő feketemedvék számát. Miattuk fontos a medvebiztos élelmiszer-tárolásról gondoskodni, de még a szemeteinket is szagmentesen záró tárolókban magunknál tartani.

P1150357.jpg

Ahogy az ember veszélyezteti a feketemedvét: gyorshajtással

Ételt és italt nem is kapni a túraútvonalak mentén, csak a völgyben. Ott viszont jó sörválaszték várja a megfáradt túrázót. Szállást a nyári csúcsszezonban a park bejáratától egy órás autóútra sem nagyon találni. A kora őszi időszak sokkal jobb választás a nemzeti park felfedezésére, ha az időjárás is kegyes.

A Yosemite Nemzeti Park bejáráshoz 9673 kilométert kell utaznunk Budapestről.  A park 1984-ben került fel az UNESCO világörökség listájára.

Értékelése:

9-per-sepuluh.gif

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagorokseg.blog.hu/api/trackback/id/tr296630809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zdyzs 2014.08.24. 17:02:11

Én is azt hittem, hogy a mammutfenyők a legnagyobb (azaz legnagyobb tömegű) élőlények a világon, de mikor ezt mertem írni a blogunkban, kaptam hideget - meleget, hogy ez korántsem így van.

És valóban, hiába állítják ezt mindenütt, vannak nagyobb élőlények földön, mint a mammutfenyők. Érdemes kiguglizni.

Egyébként ha valaki ilyen óriásokat akar látni a közeli Sequioa Nemzeti Parkban többet láthat. Nem érdemes kihagyni.

A Yosemite leírásából pedig nagyon hiányzik a Tioga-út, ami páratlan szépségű tájon megy. Kevesen jutnak el ide, pedig tényleg gyönyörű.

360fokbringa.hu · http://360fokbringa.hu/hu 2014.08.24. 21:21:34

@zdyzs: Hát ha nem az óriás mammutfenyő a világ legnagyobb tömetű élőlénye, akkor mi? Én ezt a Wikipédián olvastam, és onnan vettem ezt, de akkor tévedtem? Most végeztem egy rövid guglizást, de nem találtam nagyobb tömetű élőlényt...

Mi pár hete jártunk a Yosemiteben, bicikliztünk és kirándultunk a parkban, valóban elképesztő gyönyörű, az egyik legszebb hely, ahol eddig jártunk a világban.

Azonban az nem igaz, hogy tömeg lenne nyáron, vagyis csak részigazság. A turistagettókban és a kempingekben lehet, hogy tömeg van, de ha csak pár kilométert elsétálunk ezekről a helyekről, hamar nyugalomra lelhetünk még a csúcsidőben is. És vannak kempingek (pl. Camp 4 a völgyben), ahol elég korán érkezve előzetes foglalás nélkül is tudunk sátrazni akár aznapi érkezéssel, vagy egy másik kempingfajtában (backpacker's), ha gyalog vagy bringával érkezünk, egy éjszakát bármikor maradhatunk.

...és a 3030m magas Tioga utat is megtekertük, még sok érdekes infó és kép található a blogunkon a Yosemite-ről itt: 360fokbringa.hu/hu/tag/yosemite-nemzeti-park

Más: szerintem a szerző megtisztelhetné az itt megjelentett fotók készítőit egy forrásmegjelőléssel! :) Vagy mindenütt személyesen járt és a saját fotói? :) Amúgy jó kis összefoglaló, köszönjük! ;)

lehoczkim 2014.08.24. 22:56:44

@zdyzs: Mi nagyobb, mint az óriás mamutfenyő? Én csak olyat találok, ami magasabb, esetleg a felülete nagyobb. De össztömeget nézve azok a források, amiket használtam, mind az óriás mamutfenyőt hozzák ki "győztesnek".

A Tioga-átkelő szerintem is szenzációs. Ahogy a South Tufa is, ami nincs messze a parktól. A Death Valley felől érkezőknek útba is esik.

lehoczkim 2014.08.24. 22:57:12

@360fokbringa.hu: Gratulálok a teljesítményetekhez! Nagyon jó helyeken bringáztatok! ;)

Én tavaly nyáron, előtte pedig 2012 őszén jártam Yosemite-ben. Ezt a kettőt tudtam összehasonlítani, és az őszi időszak sokkal kellemesebb volt tömeg szempontjából. Nyáron a Yosemite-vízesés tetejéhez mentem fel. Az első szakaszon egymást érték az emberek. A Columbia Rock után valóban csökkent a tömeg, de azért még ott is kicsit soknak éreztem az előző ősszel tapasztalthoz képest.

A képeknél használunk forrásmegjelölést, ha nem saját, amit feltöltünk. De ahol csak lehet, saját képeket posztolunk. De köszönöm, hogy felhívtad a figyelmünket rá, most ki is írtuk disclaimernek a jobb hasábba, hogy saját képek.

360fokbringa.hu · http://360fokbringa.hu/hu 2014.08.24. 23:37:39

@lehoczkim: Köszi! :) A South Tufát mi is imádtuk, baromi érdekes. Arról nem akartok írni, véletlenül nem világörökség része? :) Nemrég írtam róla egy cikket www.origo.hu/utazas/amerika/20140723-ahol-legymorzsalek-a-vegeta.html lenyűgözött minket a 75 perces túra a rangerrel :)

Én még télen nézném meg, hótalppal / sítúrázva a Yosemite-et, na akkor tényleg nem lehet tömeg! :)

zdyzs 2014.08.25. 05:34:56

@360fokbringa.hu: @lehoczkim: Én is azt hittem, hogy a mammutfenyő a legnagyobb, meg is írtam (itt - usaroadtrip2014.blog.hu/2014/07/09/a_vilag_legnagyobb_fai_sequoia_nemzeti_park) de azonnal kaptam a kommenteket, hogy miyen korlátoltak a biológiai ismereteim. Az, hogy mit tekintesz a legnagyobbnak, főleg definíció kérdése, de a mammutfenyők egyetlen kategóriában sem az elsők.

Ha a Scientific American-nak hiszel, akkor a világ legnagyobb élő organizmusa egy gombatelep (lsd. www.scientificamerican.com/article/strange-but-true-largest-organism-is-fungus/). Márpedig azért a SA nem egy bulvárlap. De aztán tovább nézelődtem, és kiderült, hogy bármilyen nagy is ez a gombatelep, a becsült súlya meg sem közelíti a mammutfenyőét.

Viszont egy rezgőnyárfa-telep Utah-ban, amely DNS vizsgálatok szerint egyetlen egy fa hajtásaiból áll, jóval nehezebb. lsd itt - en.wikipedia.org/wiki/Pando_(tree).

Ez inkább csak a vájtfülüeknek való, de ha már az én blogomban téma volt, nem tudtam megállni, hogy itt fel ne vessem. :-)

NipponDream 2015.03.18. 00:25:28

@lehoczkim: Köszi az infókat és a cikket, ez most - amellett, hogy csodaszép hely - igen hasznos is számomra, ugyanis szeptemberben megyek egy barátnőmmel közösen. Esetleg van tippetek szállásügyileg is? :)

lehoczkim 2015.03.23. 19:19:33

@NikiSz: Örülök, hogy hasznosak az infók! A szállás elég problémás kérdés ott, amikor épp főszezon van. Mi nem sokkal indulás előtt foglaltunk, és már csak a völgytől egy óra autóútra találtunk elfogadható áron szállást. Akkor itt szálltunk meg: www.americasbestvalueinn.com/bestv.cfm?idp=1341
és teljesen elégedettek voltunk vele. Pár lépésre a szállástól van egy szuper mexikói étterem, ahol óvatosan rendeljetek, mert hatalmas adagokat adnak! És van egy romkocsma is: a régi antikosból Gypsy Sack néven kocsma lett, de újrahasznosították a bútorokat, lámpákat. Ha a Yosemite környékén jártok, szerintem ezeket se hagyjátok ki: travelo.hu/tavol/2014/10/10/sosto_es_bazaltorgonak_kaliforniaban/

NipponDream 2015.10.05. 01:21:00

Köszi a tippet! Végül Lee Vinningben szálltunk meg, nem volt vészes az az egy óra a Parktól. Mi szeptember 22-én voltunk a parkban, és akkor elég sokan voltak, viszont az idő is kiváló volt túrázáshoz.
A Yosemite NP az egyik legszebb helyszín volt az amerikai utunk során, rendkívül örülök, hogy eljutottam ide.
A tufa ugyan listás volt, (és noha nagyon közel voltunk hozzá helyileg) sajnos idő hiányában ki kellett hagynunk.
Egyébként Lee Vinningben is szép adagokat mértek vacsorára. Lehet, ez amolyan szokás arrafele?
süti beállítások módosítása